Wild(e) Week

29 september 2016 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

Deze week was zo voorbij. We waren dan ook twee hele dagen zoet met wilde dieren kijken.

Zo gingen we zondag naar Kragga Kamma. Dit is een private reserve. Met een hele groep van ons huis reden we per Uber naar het wildpark toe. Om bij de receptie te komen gingen we al langs struisvogels, zebras, giraffe en zelfs neushoorns. Toen we uitstapte moesten we een klein padje door om bij de receptie te komen. Aan het eind van het paadje stond.....een Cheetah! M liep gelijk terug maar de auto en hield hem al aan. Ik ga hier weg! Zei ze. Gelukkig bleek er wel een hek tussen ons en de Cheetah te zitten. Toen we M daarvan overtuigd hadden gingen we ze bekijken. Wat een pracht beesten! Met de rest gingen we in een open voertuig op reis met een gids. Een tijd rondgereden en heel veel dieren gezien van heel dichtbij. Vooral de giraffe kwam heel dicht bij. Ook werd verteld dat Bella, een grote rhino, wel eens auto's aanvalt en er mee speelt. Gelukkig of jammer genoeg was ze vandaag een beetje moe. Ook zagen we in het aparte deel van het park de Cheetahs, zeven bij elkaar! Een super leuke ochtend gehad en het was niet duur. Een echte aanrader!
's Middags waren we nog naar de markt geweest. Een vrouw demonstreerde even een soort knoop die je met een sjaal kon maken het werd dan een jasje. Ik was de gelukkige en mocht hem aan. It covers up your bum after swimming. Well... if you have any! En toen begon ze hard te lachen. En ook ik kreeg de slappe lach. Ze hebben hier allemaal nogal een, ja hoe zeg je dat netjes, flinke derrière. En wij dus niet werd even duidelijk gemaakt door deze markt vrouw. Daar konden we gelukkig goed om lachen. Toen we thuis kwamen waren er tot onze verbazing nieuwe mensen. Een harstikke leuk en gezellig stel kwam ons huis verder vullen. Zo gebeurt dat dus hier, ineens heb je nieuwe huisgenoten.

Maandag weer tijd voor sport lessen. Dit keer samen met ML. We gingen Cat en Mouse doen: er wordt een jongetje aangewezen als Cat en een meisje als Mouse. Dan wordt er afgeteld en moet de kat de muis gaan vangen. Als dat lukt binnen een bepaalde tijd gaan de jongens uit hun dak, juichen klappen salto's alles. Als de muis ontsnapt applaudisseren, juichen en dansen de meiden. Later ook nog benen aan elkaar vast geknoopt met shirtjes om een race spelletje te doen. De kinderen hadden de grootste lol. Toen we bij de andere school kwamen na een korte pauze in de container werd ik al snel opgehaald door Sm. Het was bijna tijd voor mijn citytour. Werd ook wel tijd na twee weken, ben eigenlijk wel benieuwd hoe PE er uitziet verder. Hele leuke tour gehad met tour guide John. Hij wist veel te vertellen over de stad, haar geschiedenis en over de cultuur(route). Heel veel mooie plekken gezien zoals een oude library, kunstroute, mozaïeken, de top van een vuurtoren met ver uitzicht en een fort. Een echte aanrader om te doen! Je ontdekt ook waarom PE nou Port Elizabeth is genoemd.

Dinsdag alweer naar een wildpark. Dit keer naar het beroemde Addo Elephant park. Het is begonnen met 11 olifanten en heeft er nu meer dan 700! Waarvan we er een hoop ontmoet hebben. Samen met Craig onze chauffeur en guide heel het park doorgereisd. Hij zag alle dieren. Zelfs een keer een olifant zo snel dat ik uit mijn stoel schoof zo de grond op. Daar moest hij hard om lachen, eerste keer dat dat gebeurde voor hem. Ik kan niet hetzelfde zeggen helaas haha. Ontzettend veel wild gezien van kuddes buffels tot een buffel heel dicht bij, zebras, schildpadden, verschillende vogels en bokken we zijn zelfs gestopt voor mest kevers. Ook ontelbaar veel Pumba's gezien en zowaar ook Timons! Echt een geweldige dag. Hij maakt ook geweldige foto's die te zien op Mosaic Tourism. Verder geeft hij ook nog vele ander tours. Ik lijk wel reclame maker zo, het was gewoon een goede gids.

Op woensdag zijn we vaak maar met twee vrijwilligers bij sport. We herkennen hierdoor veel kinderen en worden ook herkent. De meisjes zijn super leuk maar ook zeker pittig. Ze zijn hier veel meer gewend dan in ons onschuldige Kikkerlandje. Vooral de pauzes zijn leuk. We zitten dan op het gras met allemaal kinderen klapspelletjes te doen en hopen dat ze ons haar er niet per ongelijk eruit trekken terwijl ze aan het vlechten zijn. Daar zijn ze ook heel pittig mee namelijk.

Donderdag was heel anders dan anders. Er zou een protest zijn hadden we vaagjes gehoord een dag van te voren. Er was namelijk al twee weken geen water op sommige plekken waaronder een basisschool waar we sportles geven. 's Ochtends toch allemaal klaar gemaakt en ready to go. We moesten toch nog even wachten. Er was namelijk ineens toch meer aan de hand: afgelopen nacht hadden er drie jongens ingebroken ergens in de township. Deze jongens zijn door de community vermoord. Die mensen zijn opgepakt door de politie. Nu zijn er protesten voor de jongens en tegen de politie. Kortom na lang wachten en hopen op bedaring bleek het voor ons niet veilig om de communities in te gaan. 's Middags liepen we in een shoppingcenter om toch iets aan onze dag te hebben. Bizar he. Die twee werelden naast elkaar.

Vrijdag nam ik weer een office day om onze pubquiz verder maken. Ondanks dat we nog geen locatie hebben. Ik zit nu ook vol met uiteenlopende feitjes. Ik weet nu wat het enige zoogdier is wat vliegt. En dat Zuid-Afrika een van de hoogste gerankte landen is met schoon drink water....zou je toch niet zeggen. Een paar weken geleden liep ik nog met een jerrycan rivier water op mijn hoofd als drink water. 's Avonds even op school langs geweest (via Skype dan). We hadden onze IB certificaat uitreiking op school. Door geweldige medewerking kon ik daar vanuit hier bij zijn. Super om iedereen te zien en de leraren te horen. Er werd mooi gesproken over onze tijd. Geweldig om even bij te zijn. Ook wel lastig om hier te zijn, had best wel even na willen kletsen achter af om te zien hoe het met iedereen is en vergaat op de studies.

Zaterdag was een avontuurlijke dag. Met een stel naar het oceaan-arium geweest. Zowaar een slang vast gehad! Als ik iets een beetje eng vind dan is het zon ding wel. Ze voelen heel vreemd. Aan het eind mochten we met zijn drieën mee backstage. Hier lagen nog veel meer slangen. Ook een hele lange zwarte Boa die een spuitje moest door ziekte. Dat ging niet makkelijk. Een jongen greep hem bij zijn kop en de anderen in het midden voor het spuitje. Een keer ontsnapte hij bijna. Pfff... schrik momentje. Geluk was het uiteindelijk gelukt. Ook mochten we een cornsnake vasthouden en een ander beestje. Toen was het tijd om de krokodillen te voeren....dode ratten stonden op het menu. Met een stok werd het water bewogen zodat ze er in kwamen. Een rat werd gevoerd. En daarna mocht ik er ook een voeren heel gaaf om te doen! (en een beetje vies). Verder nog uiteten geweest met zijn alle. Was heel gezellig. Het was ter ere van L want hij gaat bijna weg helaas.

Een beetje laat deze keer maarja, je weet wat ze zeggen beter laat dan nooit ;)

Groetjes

1. Nel van der Leeden:
    29 september 2016
    Wat een enerverende week weer Fleur, en zo spannend met die gebeurtenissen in de township. En ook de spannende ontmoetingen met de wilde dieren. Maar ik moet je zeggen dat ik liever de foto zie van de heerlijke taarten dan die van de slangen of die van de krokodil met rat. Maar jij bent weer een ervaring rijker. Fijn hoor Fleur en geniet er vooral van. Groetjes Nel
  2. Dieneke Zwart:
    30 september 2016
    Wat is er veel gebeurd deze week, heftig verhaal van die jongens! Wat zit je in een prachtige, afwisselende omgeving, leuk dat jullie naast het werk zoveel doen met elkaar. Nooit gedacht dat jij n slag zou vasthouden, haha.
    Hou je haaks, geniet er van, xxx
  3. Dieneke Zwart:
    30 september 2016
    eh slang
  4. Sjoerd de Vrieze:
    2 oktober 2016
    Wat kun je alles goed onthouden en vertellen of schrijf je veel op? Leuk weer hoor!
    Groeten, Sjoerd
  5. Cor millenaar:
    10 oktober 2016
    In een woord geweldig hoe je je reisverslag weergeeft.Ik geniet er van.Begreep van Theo dat je niet zo gouw wist wie ik was.Ik hoop later nog eens over Afrika van gedachten te wisselen .Let goed op je zelf en tot horen.Grtjs Cor