Corona hotspot van Nederland

14 maart 2020 - Tilburg, Nederland

“Wat als alle grenzen dicht gaan in Europa?”

“Wat gaan jullie doen als morgen de stad/provincie op slot gaat?” –

(Gesprek tussen GMSI studenten aan de keuken tafel)

Letterlijk elk mailtje gaat erover, appjes in vele lang ongebruikte groepsapps, sociale media staat er vol mee en elke sectie van de NOS app, binnenland, politiek, economie, cultuur &media en buitenland – Corona of COVID-19 is overal.

Mijn dagen zijn normaal gevuld met de universiteit en in het weekend werk ik vaak. Dat is nu allemaal anders: de Uni is dicht, lessen zijn afgelast,met een enkele die online gegeven word en examens zijn uitgesteld, maar tot wanneer is onbekend. Vragen spoken door mijn hoofd: Zal ik nog wel op tijd afstuderen? Hoe zal het einde van het jaar eruit zien? En wanneer zal dit virus voorbij zijn? (om er een paar te noemen). Omdat ik uitzendkracht ben, werk ik voornamelijk op evenementen zoals gastvrouw bij Willem II of zelfs als barvrouw in een hotel keten, heb ik nu voor de maand maart sowieso geen werk meer. Ook wordt mijn werk al gebeld met afzeggingen voor april en mei.

Een week geleden was er in Nederland nog weinig aan de hand. Alles ging zijn gangetje, op uitverkochte disinfectiegel na. Deze week kwam het keer punt voor mij, en ik denk voor vele andere. Dat ‘griepje’ wat veel landen al in haar macht had, bereikte Nederland en had nu ineens effect op mijn leven. Het begon met de melding dat mensen met een verkoudheid, kuchje en/of koorts nu ook thuis moesten blijven, maar alleen in Brabant. Daarna zag ik de rust op school, wat ongewoon is voor een examen periode. Normaal is er geen computer meer te bemachtigen als je ze niet van te voren reserveert. Toen op 1 dag kwam er van alles tegelijk: ik werd afgebeld voor mijn werk a.s. zaterdag (vandaag) en kreeg een mailtje dat het sport centrum van de uni dicht ging, in ieder geval dit weekend. Ook werd er een les afgezegd. De dag erna ‘escaleerde’ de situatie verder: de universiteit kondigde aan, naar aanleiding van de persconferentie met Rutte, Van Dissel en Bruins dat de lessen zullen uitvallen (of online) en de examens worden uitgesteld tot 31 maart. Althans dat wordt nu gezegd. Jeetje…

De situatie veranderd met de dag. Ik vertelde tegen mijn huisgenootje hoe interessant ik het eigenlijk allemaal vind. Dit studeer ik dus “wicked problems”, problemen met uiteenlopende belangen en ideeën, hoge complexiteit en hoge onzekerheid. Vooral die laatste zorgt voor onrust in het land. En leid er toe dat mensen ?wc-papier? gaan inslaan bijvoorbeeld.

Dit is een moment dat ons land gaat kenmerken, hoe reageren wij op zo’n grote situatie? Zoals Rutte zei, er wordt een beroep gedaan op ons allemaal, 17 miljoen mensen. Wat gaan we doen? Want het is aan de mensen, het is aan ons om de maatregelen serieus te nemen. Niemand kan ons uiteindelijk dwingen om onze handen te wassen (bijvoorbeeld).

Hier, in de Corona hotspot van Nederland, oftewel Tilburg, vertrekken veel mensen, bijvoorbeeld naar hun ouders. Er wordt ook aan mij wel is gevraagd: ‘Wat ga jij doen?” Om heel eerlijk te zijn wil ik niet naar huis. 1) Omdat ik geen risico wil nemen dat ik mijn familie per ongeluk besmet. Maar vooral ook (2) omdat ik hier wil zijn stel de stad of de provincie wordt op slot gedaan. Wanneer maak je dat nou mee?

Je zult wel denken wat een sensatie zoeker die Fleur. Nou, misschien wel. Maar ik hoop en denk dat als je samen in zo’n nieuwe en vooral onzekere situatie zit het slechtste (denk wc-rollen gekte) en het best in mensen naar boven komt. Ik zag bijvoorbeeld al een berichtje op social media voorbij komen van iemand die oppas services aanbied aan ouders met belangrijke banen, of een vriendin die heeft gereageerd op de oproep vanuit het ziekenhuis naar mensen met een zorg achtergrond. Ik hoop dat mensen ondanks deze enorme verstoring van ons dagelijks leven en dat machteloze gevoel, om zullen kijken naar elkaar. Zoals dat ook zo mooi in de Bijbel staat heb uw naaste lief als uzelf, en Heb niet alleen uw eigen belangen voor ogen, maar ook die van de ander.

Kijk juist in deze tijd naar elkaar om.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Nel van der Leeden:
    14 maart 2020
    Je hebt dat goed verwoord Fleur. Gewoon blijven waar je bent en het van dag tot dag afwachten welke maatregelen er weer genomen gaan worden. We kunnen niet anders doen dan ze op te volgen en rustig af te wachten tot dit virus voorbij is. Groetjes nel
  2. Kitty Leeraar:
    14 maart 2020
    Mooi geschreven fleur wat ik voel heb jij verwoord. Blijf bij je gevoel, meer kan je niet doen.
  3. Dieneke:
    15 maart 2020
    Mooi geschreven lieverd. Want begon met een "griepje" is inmiddels uitgegroeid tot een enorme ramp.
    Hopelijk is het snel voorbij, maar ik vrees dat het eind nog niet in zicht is.
  4. Marianne den hartog:
    15 maart 2020
    Dank je Fleur voor het opschrijven van je gevoelens...heel mooi om te lezen.
    Laten we allen luisteren naar de adviezen en nuchter proberen te blijven en ja...omzien naar je naaste zeker in deze tijd! En natuurlijk bidden...heel belangrijk!
    Sterkte ook Fleur!