45 dagen Part 2

20 september 2016 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

We left off at Tuesday. En dat is Basketbal dag!

's Ochtends eerst sportles gegeven. Maar 1 van de 6 klassen ging helaas maar door. De reden: nat gras. Leraren willen geen natte voeten in hun klas, geen ongelukken en geen kinderen met griep, is me later uitgelegd. De kinderen die er wel waren hadden de grootste lol. Daarna hadden we een hele lange tijd om te wachten. In de container (zo wordt de office hier vooral genoemd) hadden we een kleine bespreking. Of we met zulk weer niet gewoon voor de klas konden. Samen met 'de manager' uit de office naar het hoofd van John Mesiza primary school gegaan. Helaas was die er niet vandaag. Dus weer terug naar de container om onder andere literacy les te geven. Daarna was het tijd voor Basketbal!! Wohoo. Heerlijk een basketbaltraining gegeven. Het was even wennen voor ze om oefeningen te krijgen als lay ups, maar doordat ze dat vorige keer ook hadden gedaan ging het al weer een stuk beter. Ook deden we dit keer een wedstrijdje. Dat bleek nog best lastig. Zowel voor hun met de regels als voor mij als scheids. Daar gaan we dan ook samen aan werken. 's Avonds hadden we homemade pizza, Jummy.

Woensdag weer sport lessen natuurlijk. Er was alleen weinig te doen. Dus uiteindelijk hebben we, Pat en ik, nieuwe vriendinnetjes gemaakt (zie foto). Ook heb ik een beetje leren dansen. Dat is hier uhhm nogal wat vrijer dan in Nederland. Samen met de meiden gedanst terwijl ze me heerlijk uitlachten. Ik kon er wel van genieten haha. Voor de rest hadden we een rustig dagje.

De volgende dag gingen er twee jongens mee die normaal aan andere projecten werken. N zit normaal in het kantoor (het echte kantoor naast ons huis) en onze Duitse jongen L werkt bij een ander project in de buurt. Ze wilde ook wel is zien hoe het er aan toe ging bij ons. N was vooral in to voetbal terwijl L erg enthousiast is over basketbal. Hij speelt het dan ook al langer dan dat ik leef. Wow! 19 jaar al. Het was een gezellige dag met veel sport. Ook hebben we in twee groepen voor de klas gestaan. Samen met een local deden we een spelletje voor meer zelfvertrouwen. En gaven we informatie over gezondheid en voeding. Sommige kinderen vonden het leuk en vroegen ook dingen aan ons. Waar ik dan op moest antwoorden. Vragen als: Waarom roken mensen en drinken ze bier als het slecht voor ze is? Dat vind ik eigenlijk wel een hele goeie vraag. Weet jij daar het antwoord op? Ik hoor t graag ;) vertel ik de volgende keer wat ik heb geantwoord. Hierna was het tijd voor literacy les. Ook had ik samen met Pat en Sam een bespreking met de klassenjuf. Of we de cv lessen door kunnen zetten en dat kan! Super nieuws. Daarna doorgegaan om banden te schilderen. Daar komt dan grond in en wordt er groenten in verbouwd door en voor de soupkitchen. Daarna hadden we een kleine meeting over het holiday program. Om de kinderen van de straat te houden in de vakantie. Er is voor de vrijwilligers trouwens weinig duidelijk geworden hiermee...maarja dat zijn we inmiddels al een beetje gewent.

Toen was het tijd voor basketbal. L leidde training. Hij deed het geweldig en de kids luisterde goed. Er is duidelijk meer gezag voor een man dan voor een vrouw. De rollen hier in Zuid-Afrika zijn daarin ook duidelijk te zien en te merken. Het was mooi om te zien hoe ze vooruitgaan per les. Ook 's avonds hadden we een druk programma: the Goodnightmarket. Dit is een sfeervolle markt binnen. Het heeft veel eetstandjes waar je kleine gerechtjes kan kopen, van chinees tot italiaanse lasagna tot spaanse paella tot heerlijke toetjes. Ook was er live muziek en goed gezelschap. Een leuke avond gehad. Doordat je allemaal kleine dingetjes koopt en je eigen drinken meeneemt en op houten bankjes of de vloer zit is het net picknicken.

Vrijdag had ik een office day. Dat is iets wat de stagelopers hier doen om aan hun verslag te werken. Ik gebruikte mijn tijd op de computer om aan een fundraiser te werken. We gaan een pubquiz organiseren (als alles goed gaat). 's Avonds samen met M gekookt, heerlijke pasta al zeg ik het zelf. Dat hadden we niet gedacht toen we er aan begonnen ingrediënten waren hier nogal anders dan thuis.

Zaterdag een rustig dagje gehad. 's Middags een rondje gelopen langs het strand en heerlijk geluncht. 's Avonds lekker pannenkoeken gebakken en vroeg naar bed want de volgende dag werd heel leuk!

1. Theo van roden:
    21 september 2016
    Hallo fleur vind het heel leuk wat je allemaal meemaakt en dat je het zo mooi verteld het zijn wel drukke dagen voor je veel plezier nog en het ga je goed groetjes theo
  2. Sjoerd de Vrieze:
    21 september 2016
    Part two is ook leuk om te lezen. Je maakt me toch veel mee! Blijf maar genieten!
    Sjoerd
  3. Dieneke Zwart:
    25 september 2016
    Wat een prachtig verhaal weer, zo leuk om te lezen, t geeft het idee dat ik er n heeeeeel klein beetje bij ben, xxx
  4. Dieneke Zwart:
    25 september 2016
    Wat een prachtig verslag weer.................t is net of ik er een heeeeeeel klein beetje bij ben tijdens het lezen xxxx
  5. Dieneke Zwart:
    Oeps 2x