Na Regen komt Zonneschijn

11 oktober 2016 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

En toen bleef het even stil. Schrijven over dingen die niet zo goed gaan is namelijk helemaal niet zo leuk. Het project zag ik niet meer zo zitten. Laten we maar zeggen helemaal niet. Ondanks dat ik heel veel plezier kon maken met de kids tijdens de sport lessen, voelde ik me niet nuttig. En dat voelt niet fijn. Ook kwam ik er achter dat het project al 11 jaar bestaat. Terwijl ik het op 2 jaar had ingeschat gezien de omstandigheden. Veel projecten binnen ons project zoals bijvoorbeeld het tandenpoets programma of het basketbalteam bestaan pas sinds een jaar. De negatieve houding van sommige mensen hier hielp ook niet mee. Kortom ik was het een beetje zat. Gelukkig werd het beter gedurende de week. Ik begon steeds meer de visie te zien van Izizwe Projects en heb nu ook taken gekregen. Ook kwam het Holiday Program eraan. Hier mijn afgelopen twee weken, uiteraard met foto's ;)

Zondag zijn we met een groep maar de kerk gegaan. Deze kerk is onderdeel van Love Story een ander project waar twee mensen uit ons huis actief in waren. Het was meer een concert dan een kerkdienst heel leuk om te zien! Na de kerk gingen we paardrijden door de natuur en op het strand. Geweldig om te doen! Weer iets om van mijn bucketlist af te vinken. Maar geloof me na 2/3 uur paardrijden stap, draf en af en toe per ongeluk galop heb je flinke spierpijn haha. Het is het zeker waard. Maandag hadden we sport zoals normaal en 's avonds aten we Zuid-Afrikaanse Boboti. Dinsdag hadden we sport en literacy zoals normaal. En toen erg lang wachten tot basketbal. Dus mijn tijd maar nuttig besteed met de office opruimen. Wat een van mijn taken is: S zijn kantoor in orde maken. Heel leuk om te doen, omdat je resultaat ziet en ook neemt S zijn nieuwe taak als manager steeds serieuzer. Hierdoor krijgt het project steeds meer vorm. Helaas bleek basketbal uiteindelijk niet door te gaan door het weer: veel wind en miezer regen.

Iets wat hier ook erg bijzonder is, is als het vakantie word, wordt er een week van te voren (deze week dus) al vrij weinig uitgespookt. Leraren zijn het zat en dat motiveert de leerlingen natuurlijk ook niet. Hierdoor ging sport en basketbal steeds minder vaak door richting het einde van de week. Zo stonden we vrijdag ook voor niks bij de school om kinderen op te halen voor zwemlessen.

Woensdag is altijd wel een leuke sport dag. Daar hebben Pat en ik namelijk vriendinnetjes gemaakt waar we veel klap spelletjes mee doen en veel mee knuffelen. Aan het einde kregen we zelfs kusjes op onze wangen. Wat een schatjes! Verder ook een minder standaard dag. Met onze huismama opstap om sponsors te regelen voor het Holiday Program (HP). Eerst even een stop bij Door of Hope, een weeshuis waar mijn kamergenootje(A) werkt. Heftig om te zien hoe dertig kinderen slapen in een klein huis. 'T is erg vol veel kleding leek er te zijn. Maar relatief weinig voor de kinderen. Ook heeft A ons gevraagd ondergoed in te zamelen voor de wat oudere meiden daar. Veel van hen hebben namelijk geen onderbroeken en bh's wat wij ons niet kunnen voor te stellen. Een tiener meisje zonder ondergoed, het is onprettig onhygiënisch en gevaarlijk. We ontmoette Mama G. Ontzettend hartelijke vrouw, ze is geweldig voor de kids. Verder zijn we die middag 3 supermarkten af geweest voor sponsoring. Na een paar dagen is het bij 1 gelukt. Na wat contact met een vriendelijke man R hebben we nu 500 rand voor het volgende HP. Ook is het ons gelukt een locatie te regelen voor onze pubquiz fundraiser. Eenmaal thuis onze jarige en diabetische Sts verast met een taart... misschien niet helemaal door gedacht. Ook de kamer versiert met slingers en ballonen. Surprise! Hij genoot er zeker van. Natuurlijk 's avonds uiteten om het te vieren. Met zijn alle gingen we naar Bridge Street Brewery. The place to spot celebrities here! Zelfs met een foto van de Springboks erbij geen bekend gezicht kunnen spotten. Het eten liet even op zich wachten, maar het gezelschap was goed dus het maakte niet uit :)

Donderdag een geweldige dag! We hebben met het hele huis een creche geschilderd. Het heette de rainbow creche maar het was helemaal niet kleurrijk. Prachtig om dan de kans te krijgen om het om te toveren in een fleurig huisje ;) (kon het niet laten). Tijdens het ramen afplakken, als echte schilderlui dat doen, merkten we wel dat er meer zou mogen gedaan worden aan deze creche. Sommige ramen waren kapot en de voegen vielen eraf bij aanraken. Ik wil niet weten hoe koud het wel niet moet zijn in de winter. Vreselijk dat er gewoon geen geld is voor dit soort dingen. Hopelijk brengen we door een dag schilderen nog lang lachen op de gezichten van de oppassers, kinderen en ouders/verzorgers. Na het verven even snel thuis douchen en toen door maar de container/office voor de Monthly Meeting. Mijn eerste. Met alle projectleiders om tafel, ieder krijgt een beurt om over het project te praten. Valkuilen worden verteld, plannen bedacht en taken uitgedeeld. Kortom er is dus wel een visie. Ik kreeg de hoop weer terug voor dit project. En hier hield de geweldig-heid van de dag nog niet eens op. Het geweldigste deel kwam nog: The Cityfeed. Mensen van Love story delen eten uit aan de homeless. Maar het is zoveel meer dan dat. Alle daklozen zitten bij elkaar op de trap, de leider spreekt ze toe, als een gelijke. Hij noemt ze zijn familie verteld dat ze het voor hen doen ze krijgen er verder niks uit. Hij spreekt ze moed in en bid voor/met ze. Dan worden er lepeltjes uitgedeeld en deelt een man containers uit met heerlijk ruikend eten erin uit. Dit keer was er genoeg en kregen ze er zelfs twee. Ook heb ik hier mn nieuwe man leren kennen. Althans als hij genoeg leeuwen kan vangen. Bleek niet t geval haha. Een van de mensen was nogal enthousiast over blonde meisjes, het gebeurde dus vaker dat hij een nieuwe vrouw vond.

Vrijdag hebben we een echte Rugby wedstrijd bij gewoond in het Nelson Mandela Bay Stadium dat speciaal gebouwd is voor de 2010 World Cup. Nederland heeft hier ook gespeelt en gewonnen geloof ik zelfs. Wat een gewelddadige en geweldige sport (om te zien ;) ). Hierna uiteten geweest naar Something Good. Toevallig was er live music, en goeie ook :) heel gezellig avondje gehad. Zaterdag naar een Foodmarket ook van Love Story. Heel gezellig en lekker weer. Daarna draaide hett weer om en besloten we i.p.v. onze hike te doen naar de film te gaan: Bridget Jones Baby. Echte humor film, heerlijk even ontspannen in de bios. Op de terugweg compleet nat geregend. Zondag een rustig dagje.

Volgende week komt er snel aan. Loop een beetje achter.... oeps

1. Sjoerd de Vrieze:
    12 oktober 2016
    Leuk om te lezen dat je na een mindere tijd de draad weer oppakt en geniet! Zo ken ik je weer, Fleur! Groeten, Sjoerd
  2. Nel van der Leeden:
    12 oktober 2016
    Hallo Fleur, fijn om te lezen dat je toch weer de spirit hebt gevonden om door te gaan na een kleine inzinking. Ja het gaat niet allemaal zoals we graag willen. Je leeft daar in een ander deel van de wereld en de mensen beleven het ook anders. Maar goed dat de rest wel weer lekker gaat en houd moed en nog heel veel (werk)plezier. liefs Nel
  3. Sieb Tuiten:
    13 oktober 2016
    Hallo Fleur,
    Ik lees je verhalen met heel veel belangstelling. Wat doe jij ontzettend veel indrukken op.
    Wat maakt dat een mens rijk(er). Bij het lezen van de titel van het verhaal was ik even ongerust, maar gelukkig viel het erg mee en ben je weer erg enthousiast, zoals we je trouwens ook altijd kennen. Fleur, veel sterkte met jouw zo belangrijk werk. Gr. Sieb