Holiday Program <3

21 oktober 2016 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

Long time no see. Oeps... ik loop een beetje achter. Dit is een van de leukste weken die ik hier of sowieso heb mee gemaakt. De week van het Holiday Program. Om een goed impressie te krijgen zie de Izizwe Projects YouTube of Facebook. Hier zal ik een impressie proberen te geven van deze geweldige week.

Eerst wisten we eigenlijk helemaal niet wat we konden verwachten en was het zoals gewoonlijk hier een zooitje. Verderop in de week ging het steeds beter. Misschien moet ik ook even vertellen wat het Holiday Program (HP) inhoud. In de vakantie hebben de kids vaak weinig te doen en zwerven ze op straat. Om onrust en criminaliteit te voorkomen organiseert Izizwe een programma voor de kinderen. Elke dag komen kinderen maar de lagere school. Ze worden geregistreerd en krijgen met face paint een kleur. We hebben vier groepjes en dus vier kleuren. We beginnen met een warming up. En daarna wordt er gedraaid tussen dans, arts & crafts, sports en fun games. Wij als internationalen kregen ook een kleur en waren teamleiders. De local volunteers verzorgden de vier stations. Aan het einde is er een lunch met broodjes pindakaas en aanmaak limonade. Elke dag zou het dus zo gaan, maarja TIA.

Maandag was een van de chaotischte dagen. We moesten vanuit ons huis veel spullen meenmen. Sommige waarvan we wisten, andere wat we niet wisten. We werden dan ook beschuldigd van dingen die we hadden moeten doen. Gelukkig hadden we dit wel een beetje verwacht en probeerde we het ons niet aan te trekken. Op de school veel nieuwe mensen ontmoet. De local volunteers waren voornamelijk van Flo's dans groep. En zoals Lsh ze noemde waren ze duidelijk 'sensitive'. Heel goed om te zien dat de jongens zich hier gewoon kunnen uiten. Van te voren nog wat rugby gespeelt met een stel jochies. Gelijk mijn vrienden voor de rest van de week. Vandaag was ik team groen. Met arts en crafts kregen de kids de opdracht om hun familie te tekenen. Heel leuk om al die verschillende families en teken kunsten te zien. Daarnaast ook wat minder leuks gehoord. Een jongetje wilde niet zo graag zijn familie tekenen en ik vroeg waarom? Met de hulp van een vriendje die beter Engels sprak hoorde ik dat zijn oma, degene die voor hem zorgde, gisteren overleden was. Zn ouders kwamen nu vanuit Joburg op 'bezoek'. Wat dat dan ook mag betekenen... Je kan je toch niet voorstellen een kind gelijk ergens naar toe te sturen als zijn verzorger net is overleden. Rouw is hier nogal anders. Na het HP alles schoongemaakt en klaar gezet voor de volgende dag. Thuis nog even geskypet met mijn twee beste vriendinnetjes. Ook nog even contact met de mensen van Hands. Plus ik blijk niet zon fan van Duits eten te zijn... de twee Duitse meisjes hadden typisch Duits gekookt deze dag.

Dinsdag hadden we de dag wat langer gemaakt omdat we zo vroeg thuis waren gisteren. volgens onze huismama. Helaas ging hier door de concentratie weg. Ook bleken het vandaag precies dezelfde spellen te zijn als maandag. Wel een nieuw lief vriendinnetje ontmoet (zie foto). Ook weer gerugbyd met de guys. Leer ook de local volunteers beter kennen elke dag. Ook kwamen er verpleegkundigen uit Zweden en Noorwegen langs om te kijken. Aardige mensen. Eenmaal thuis een sponsoring geregeld/ontvangen van een supermarkt. Hele aardige man aan de telefoon gehad. En 's middags zelfs een interview vanuit Nederland voor een schoolopdracht. Ik word nog is een bn'er ;). Ook kregen we een presentatie van de jongens van het huis beneden. We gaan namelijk een weekend weg naar Hogsback met heel het team. Net voor het eten nog even met Iby naar de zee. Het waaide namelijk bizar hard (normaal is het al hard, PE the windy city). Heel gaaf om zo'n woeste en hoge zee te zien. Er waren zelfs drie kite surfers!

Woensdag was een geweldige dag. Het begon met een meeting van Sandy(S) hij word steeds beter met zijn managing taak. EHBO man werd aangesteld. Daarna gingen Mr en ik naar de PnP om onze sponsoring op te halen. Eenmaal terug waren ze er heel blij mee. Maar ja Mlungus hebben het zo makelijk. Wij moeten een keer een lotto ticket voor hun kopen want we are so lucky. Werd er gezegd. Who can blame them. Ze zien vooral de witte mensen aankomen met sponsoring. Plus het is waarschijnlijk waar dat Mr en ik een beter kans hebben dan de lokale mensen uit het township. Ik zag ook mijn lieve vriendinnetje weer van gister. Ze is de enige die ik op til. Stiekem een beetje een favoriet... oeps. Vandaag was ik team Wit. Met Afrikaans dansen werd ik zowaar op de eerste rij gezet met de beste. Moet een foutje zijn haha. Maar het was geweldig om te zien en doen. Als je zo zou dansen in ons land wordt je vierkant uitgelachen. Maar het is zo heerlijk los en vrij. Er was een chaotische water pauze. Daarna maakte we een cirkel. Ik stond naast mijn rugby maatjes. Een van de twee keek op en vertelde met twinkelende oogjes dat het zijn droom was om een rugby speler te worden. Prachtig om zon passie te zien in zijn ogen. Zijn vriendje zei tegen me: "you're so good to all the people, we love you" ik ben zo onwijs dankbaar om hier te zijn. Ik vind het geweldig om met deze kinderen om te gaan. Voel me in het HP echt op mijn plek. Met Arts en Crafts was er ook een jongetje met een enorm talent, ik vroeg hem wat hij later wilde worden: scientist. Dat had ik nog niet eerder gehoord heel bijzonder. Tijd voor lunch. Maar voor we dit deden eerst een spel. Wie verzameld het meeste afval. Ik weet niet of ik dit al verteld heb maar overal ligt afval ook op dit sportveld bij de basisschool. Dus twee teams tegen elkaar wie verzameld het meest? Ja hoor wij hebben gewonnen! :) plus het veld zag er beter uit! Na het bidden was het tijd voor de lunch. In rijtjes van 5 mochten ze naar voren lopen (zie video).

Donderdag was een leuke maar ook moeilijke dag. Ledevede, verscheurde fotos en een betraand gezicht bij een van de meiden uit het huis. Afstand is lastig met relaties. Door de harde wind moesten we binnen in de hall van de school onze buitenactiviteiten doen....waren we niet op voorbereid. Best lastig. Later toch maar weer naar buiten gegaan. Ook was er een dance battle. Geweldig om te zien hoe kinderen die verlegen zijn worden uitgekozen en dan ineens een enorme attitude krijgen terwijl ze dansen. Ook een gesprek gehad met Arg een van de sensitive dans jongens. Hij wil graag mensen helpen door een lawyer te worden. Zijn passie is Drama, uit het niets ook gelijk een voorstelling gekregen. Zijn ouders zijn toen hij jong was overleden en hij is opgevoed door zijn oma. Hij heeft het er erg zwaar mee gehad. Nu kan hij zich uiten in drama. Drama is all around you, zegt hij. Na de lunch hebben we een peanutbutter gevecht gehad met de achtergebleven restjes uit de potten. Was al niet zon fan van pindakaas maar als het in je haar en oor komt gaat het echt niet meer haha. Wat een vies kleverig spul. Een ander meisje heeft vandaag door omstandigheden thuis een vlucht terug geboekt voor twee weken. Geholpen met inchecken en pakken.

Vrijdag was anders dan andere dagen. We hadden maar twee stations. En aan het eind van de dag een talentenshow. Op verzoek van mijn rugby maatjes blauwe face paint. Drie Nederlandse jongens waren er bij vandaag. Ze deden leuk mee. Ook vandaag lekker meegedaan met alles zoals elke dag. Oefenen voor de talentenshow (kijken hoe de kids het doen) was heel leuk. Mijn kleine vriendinnetje (CCPO) blijkt goed te kunnen zingen! Na de lunch was het tijd voor de talentenshow. Geweldig om de kids te zien dansen zingen en toneel spelen. Het toneelstuk was een hit. Iedereen lachte althans iedereen die Xhosa kon verstaan. De winnaars kregen een prijs en iedereen kreeg een zelfgemaakt loom ambandje. De kids waren er super blij mee. *Iedereen die geholpen heeft met de loombandjes maken bedankt! (Susanne, Maud, Gonnie)* Hier eindigde de dag nog niet. Het is traditie om samen met de locals naar de Macdonalds te gaan. Eerst even onze spullen thuis brengen en omkleden. Toen liepen wij naar de Mac. Uncle G(onze geweldige chauffeur) bracht de jongens naar de Macdonalds toe. Geweldig om te merken dat ik echt een band met ze had op gebouwd. Heerlijk met zijn alle een happy meal gegeten (na wat problemen met bestellen). Daarna afscheid genomen.

Een GEWELDIGE week!

1. Dieneke Zwart:
    21 oktober 2016
    Wat een geweldig verslag weer, een hele bijzondere week met
    veel nieuwe vrienden,
    xxx
  2. Sjoerd de Vrieze:
    23 oktober 2016
    Ik kan me voorstellen dat je dit een geweldige week vond!!
  3. Theo van roden:
    24 oktober 2016
    Wat een leuk en interresant verhaal heel mooi
  4. Sieb Tuiten:
    26 oktober 2016
    Fleur, als ik dit fantastische verslag van je lees sta ik versteld van het improvisatievermogen dat je wel moet bezitten om alles te organiseren en vooral het vaak op het laatste moment te moeten improviseren omdat er zich onverwachte calamiteiten voordoen. Wat zul jij straks "rijk" (aan ervaringen) de westerse wereld weer instappen.