Speciale Envelop (Aparte blog)

29 oktober 2016 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

In de vorige blog had ik het over een Speciale Envelop. Eentje met een taak zelfs. I.K. heeft namelijk tijdens haar verblijf 4 prachtige schooluniformen gekocht met rugzakje. Hiervan had ze nog wat geld over. Ze vertrouwde het mij toe om er wat goeds mee te doen. Sinds ik hier ben zit ik al te denken en te denken, hoe help je hier nou echt iemand. Hoe krijgen de mensen hier een beter bestaan. Alleen spullen geven heeft een korte termijn effect. Als het kapot gaat zijn ze weer terug bij af. Kleding pakketten is hetzelfde. Ze hebben het echt heel erg nodig maar ze hebben er maar even wat aan. Het zelfde geld voor voedsel, hoe essentieel ook. Wat mensen nodig hebben is educatie. Ze moeten skills krijgen om zelf dingen te kunnen. Zelf je eigen tuintje groeien voor eten, kleren maken voor je kinderen, zelf weten hoeveel wisselgeld je terug hoort te krijgen etc. Op deze manier hebben ze hun leven in eigen handen i.p.v. dat ze afhankelijk zijn van mensen met voedselpakketten en kleding donaties. Ze kunnen zelf voor een beter leven zorgen. Hoe empowered is dat! Dan krijg je een goed gevoel over je zelf. Je kunt je eigen leven en dat van je kinderen verbeteren.

Het leren van dit soort skills en het werk hier naar toe begint al op de basisschool. Een school uniform kan het verschil maken of een kind naar school gaat of niet. Of een kind een goede toekomst heeft of niet. Helaas is zo'n uniform vrij prijzig zeker voor de mensen uit de Township. Veel ouders (als het al meervoud is) hebben geen baan. Ze doen hun best voor eten en kleding hoop ik. Maar een schooluniform wordt dan erg lastig. Voor €45 kan je een schooluniform hier kopen met rugzakje en een paar pennetjes.

Samen kunnen we een echt verschil maken. Tot nu toe hebben al veel lieve mensen geld overgemaakt naar mij. Hierdoor heb ik al 9 uniformen voor de kids. Pas eind november ga ik de pakjes kopen.

Mijn oproep:

“Voor 45€ kan er een schooluniform plus tas en pennen worden aan geschaft hier. Die 45€ maakt het verschil of een kind maar school kan of niet. Als jullie dit aan meer mensen vertellen zijn er misschien wel meer die dit over hebben. Ik kan dan die pakjes gaan kopen en uitdelen aan de kids eind november. Dus als jullie nog donaties kunnen krijgen... wie weet maken we dan samen een echt verschil

NL72 RABO 0304 0066 53 F.I.Hasebos”

Alvast heel erg bedankt!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Sjoerd de Vrieze:
    30 oktober 2016
    Goed bezig, Fleur!
  2. Dieneke Zwart:
    1 november 2016
    Mooi initiatief hoor, ben benieuwd.
    Succes liefs mama