Ups and Downs

12 september 2016 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

Ik ben zo dankbaar voor dit avontuur dat ik mag beleven. Het is zo bijzonder. Op dit moment zit ik in mijn pyama, haar als een leeuw, onderuitgezakt in een stoel in de woonkamer met 4 andere mensen. Deze mensen waren een week geleden nog complete vreemde van me. Nu wonen we samen in een huis, eten we samen en beleven we samen avonturen. Ik kan me af en toe zo verbazen wat allemaal zo 'normaal' is nu. Eerst leek het allemaal zo vreemd en ver weg. Dit is nu mijn leven...bizar. Op een goede manier!

Terug naar de titel: ups and downs. Natuurlijk is niet alles leuk en geweldig. Ookal is het meeste dat tot nu toe wel, waar ik erg blij om ben, maar het maakt me ook een beetje huiverig over wat er gaat komen. Maar ja,  je leeft hier met de dag. Die zorgen zijn dus voor morgen ;) de titel verwijst voornamelijk naar de vlucht hier naar toe. Een beetje turbulentie...ben ik groot fan van...not. Maar goed hoort erbij. Na een reis van 30 min met de auto, 3,5 met de citybug en daarna nog 1:40 uur met het vliegtuig. Op het mini vliegveld van Port Elizabeth (PE) werd ik opgehaald door Sam en Pat. Gelijk een klein tourtje gehad langs het strand. Daarna naar mijn nieuwe huis: een huis voor alle vrijwilligers van de projecten hier in de buurt. Vooral Nederlanders hoorde ik in de auto. Ook Pat was Nederlands. Mooi huis. Grote kamer, wat ook betekende veel bedden. Ook avonds twee andere vrijwilligers ontmoet, die wonen in het huis onder ons (we wonen iets omhoog op een oprit). Hele vriendelijke Nederlanders. Dat was wel even wenen hoor. Man wat zijn we direct! Niet normaal haha. Je leert zo echt je eigen volkje kennen. De meeste zijn ook hier voor stage van hun school. Ik ben dus eigenlijk beland in het leven wat ik ontweek in Holland: het studentenleven. Dat dacht ik de eerste twee dagen. Had al plannen om terug te gaan naar Hands, maar zo snel mag je niet afknappen van een nieuw project. En man, wat ben ik blij dat ik dat niet heb gedaan. Ik ben nu erg blij dat ik hier ben gebleven en heb het erg naar mijn zin met al deze directe Nederlanders (en Duitsers). Die avond hadden we best trek dus besloten pizza te bestellen. Stiekem een feestje van binnen eindelijk weer pizza! Jumm. Wachttijd: 1,5uur.... Dat werd dus niet vroeg naar bed. Na een half uur werd gebeld om onze bestelling te controleren. Jup TIA wat betekent This Is Africa. Het wachten was het wel waard hoor :)

Deze week vooral veel verschillende projecten/dingen ontdekt. Ik heb dan ook veel gedaan wat betekent veel te vertellen. Ik zal proberen het niet te lang te maken.

Maandag begon met een townshiptour. Samen met Mr die ook nieuw was gingen we met L/J mee. Geweldige vrouw, echt een soort celebrity in de Walmar township. We hebben de high school gezien, een van de twee basisscholen, de kliniek en twee crèches. Heel interesant om te zien. Overal waar we kwamen werden we hartelijk ontvangen en plat geknuffeld door de kindjes. Met weg gaan gingen ze zelfs voor ons zingen. Rara welk liedje kwam langs.... In de maneschijn! Dat verwacht je niet. En nee, niet in het Xhosa, maar gewoon hup in het Nederlands. Eenmaal thuis ook de Spar ontdekt. Zelf naar de winkel kunnen is ook wel weer lekker. Met zelf bedoel ik met een groepje. Je kan hier overdag wel zelf over straat, maar samen is altijd beter. 's Avonds niet doen. Ook niet in een grote groep gewoon gevaarlijk.

Over de week kwamen er steeds meer mensen in huis. Vijf meiden waren een weekend weg en zag ik pas later. Ook kwamen er nog nieuwe mensen aan en gingen er zaterdag mensen weg. Een komen en gaan van mensen hier dus (nu is de rust wedergekeerd).
Dinsdag ging het echt van start. Met een stel meiden Ng en Ls (twee ZA-nen) gingen we gym geven buiten op het veld. Aan een hele grote groep kinderen. Met wat gebaren twee volleyballessen kunnen geven met een groepje kids. Daarna gingen we door naar the office; een rood geschilderde vrachtcontainer. Daar aten we onze meegenomen lunch en toen kwamen er al vrouwen aan. Tijd voor litaracy les. Ik en Mr hebben het ABC proberen te leren aan een wat oudere vrouw. We begonnen met oplezen en nazeggen en daarna zelf. Dat bleek nog erg moeilijk. Dus hebben we gefocust op de A en de B. Ook net als in de groep 3 schriftjes de lijnen van de letters uitgestippeld voor haar om over te trekken als huiswerk. De basketbal les ging helaas niet door want er was een herdenking. Een leraar van de high school was overleden. 's Avonds geweldige lasagne op, gemaakt door de onderbaas en een paar meiden. Heerlijk. Helaas had ik en Em afwasduty.... nog nooit zoveel en vieze vaat gezien. Daarna was het karaoke night. Jep dat is hier dus op dinsdagen. Het was erg leuk en ook wij hebben ons eraan gewaagt.

De volgende dag was een van de leukste lessen. We, drie meiden, gingen les geven over CV's, motivatiebrieven en sollicitatiegespreken. Het was zo leuk om te zien hoe graag ze wilde leren na een tijdje. Ik hielp met de sollicitatiegesprekken, gelijk een beetje toneel er in gegooid... kon het niet laten. Zelf een beetje Xhosa geleerd: Enkosi en Nhiaguthansa. Rara wat betekent het? Niet vals spelen hoor, googlen mag niet. 's Middags was het heerlijk weer en hebben we het strand ontdekt: Kings beach aan de Nelson Mandela laan. Voor de rest een rustig dagje. 's Avonds kookdienst maar onze ingrediënten waren niet gehaald dus maar wat geïmproviseerd.

Donderdag de baas ontmoet. Hele aardige vent, open voor ideeën en kan goed aangeven wat mogelijk is. Verder sportlessen gehad. Helaas niet zoveel te doen. Daarna naar the Office voor litaracy les. Deze keer een andere vrouw die al heel wat kon. Heel leuk om mee in contact te zijn. Ook de lerares ontmoet. Een hele vriendelijke en slimme vrouw. Mercy* is hoog zwanger van haar tweede kindje. Ondanks dat ze een geweldige en gepassioneerde lerares is werkt ze als domestic worker. Er zijn geen banen... Hierna nog een sport les waarbij we niks konden doen. Toen kwam het hele leuke deel van de dag waar ik me echt op had verheugt: Basketbal. Het was tijd voor basketbal les. Sinds een maand is hier een basketbal team met gesponsorde tenues en al. Alleen is er niemand die weer hoe het spel precies werkt. Dus ga ik proberen het over te nemen en het team twee keer in de week te trainen. Deze keer was in ieder geval erg leuk.

Vrijdag was het afzwemdag. Recent worden er zwemlessen gegeven op de basisschool. Een zwembad word gesponsord en daar krijgen de kids zwemles van vrijwilligers van Izizwe. Zo heet het project trouwens waarmee ik werk: Izizwe projects. Izizwe betekent Nations. Mooi hè? 2 van de 4 kinderen konden inderdaad wel zwemmen de andere vonden het nog wel erg eng. Toch kregen ze allemaal hetzelfde diploma. Vrijdagmiddag zijn we vrij. Toen hebben we de boulevard hier ontdekt en zijn we de sharkpier opgelopen. Ook even gestopt voor warme chocomel (de wind kan het hier koud maken) en een lekkere crêpe. 's Avonds weer uiteten want het was de laatste avond van twee meiden. Voor het eerst bij een Sushi restaurant gegeten. Best lekker! (Ik had sushi zonder vis btw ;)). Zaterdag een lui dagje en lekkere chili gegeten gekookt door onze Duitse vrienden.

Een goeie eerste week. Het begin was even wennen maar nu voel ik me weer op m'n plekje.

OPROEP: Omdat we hier zoveel vrijheid hebben om dingen te regelen, vroeg ik me af of jullie ideeën hebben? Ideeën kunnen spannen van een fundraiser tot een heel nieuw project. Iets wat ik zou kunnen doen in de drie maanden dat ik hier ben.
Vorige mensen hebben voor de zwemles gezorgd en voor het tandenpoetsprogramma. Mij lijkt het leuk om de cv les door te zetten als holiday program. Hebben jullie misschien leuke sport activiteiten die weinig materialen nodig hebben? Of ideeën voor in de cv les? Of ideeën om geld in te zamelen? Of iets anders de mensen hier en mij zouden kunnen helpen....ik hoor het graag!

Wil je meer weten over de projecten en wat ik hier doe kan dat altijd! Je kan me een mailtje sturen als je vragen hebt.

Groetjes Fleur

P.s. alle namen en afkortingen zijn bedacht. Voor de privacy van de mensen

1. Dieneke Zwart:
    12 september 2016
    Wauw Fleur, heel informatief, zo leuk om te lezen!!!!!
    Ik ga nadenken over de ideeën!
    Ben zo blij dat je weer je plekje hebt gevonden, hou je haaks,
    xxx mama
  2. Sjoerd de Vrieze:
    12 september 2016
    Je hebt weer heel wat opgeschreven Fleur! Maar het is erg leuk om te lezen! Ik heb geen tips op dit moment; ik hoop dat je van anderen wat krijgt. Geniet van alles, dan doen wij dat ook weer van jouw verhalen! Groeten, Sjoerd
  3. Theo van roden:
    12 september 2016
    Wat geweldig interessant wat je allemaal meemaakt bluf volhouden en hou je haaks en de chocomel ziet er lekker uit groetjes theo van roden
  4. Cheyenne:
    14 september 2016
    Wat ben ik trots op jou! Zo super gaaf wat je daar allemaal doet! Vooral heel leuk dat je je verhalen schrijft zoals je ze ook zou vertellen. Ik hoor het je zo allemaal zeggen! Ben benieuwd naar de rest van je verhalen en dan ga ik er weer goed voor zitten!
    Heel veel liefs en een hele dikke knuffel!
    Cheyenne
  5. Krispijn Hasebos:
    19 september 2016
    Hee Fleur, wat maak je een hoop mee zeg! Klinkt ontzettend leuk in allemaal en fijn dat je je draai daar hebt gevonden. Wat betreft activiteiten moest ik vroeger voor stage ook altijd iets vinden om te doen met basisschoolkids. Hieronder een linkje met ideeën. Ik heb gewoon gegoogeld maar ik heb begrepen dat veel leraren dat ook gewoon doen. 'kodwa ukukopa njalo' als ik het goed zeg (mijn Xhosa is ook niet meer wat het geweest is) ;) Veel plezier Fleur, ik kijk uit naar je volgende verslag!

Groetjes,
    Krispijn

Link:
  6. Cor millenaar:
    23 september 2016
    Hallo Fleur ,Wij hebben het op een zangavond over Afrika gehad en nu kreeg ik van Theo je adres. Intussen wat gelezen en vindt het reuze interessant.Heel knap om je droom na te leven.