Oepss... Ooievaar

24 augustus 2016 - Witrivier, Zuid-Afrika

Een blog bijhouden is toch moeilijker dan ik dacht. De dagen waren zo vol de afgelopen tijd. Ik had bijna geen tijd om voor mezelf te schrijven laat staan voor mn blog. Maar here we go:

De tweede week
Ook deze week hadden we een vol programma. Iets minder vol dan de vorige maar toch genoeg te doen. Elke maandag hebben we hier at the Hub een Monday Meeting. Hier wordt gebeden en gezongen en er worden verhalen gedeeld met elkaar. Ook wordt er stiekem gezellig gekletst. Soms zitten we rond tafels, soms als een publiek en soms in een grote cirkel (net als in de basisschool). We hadden een goede spreker vandaag. Een man met humor die je aan het denken zet. De sprekers zijn altijd mensen die hier bij Hands wonen. Na de meeting hadden we even de tijd om onze spullen te pakken. En daarna hup door naar een Community. Vandaag was een nieuwe voor de groep maar een oude bekende voor mij. Vorig jaar waren we hier namelijk ook geweest. Toen was ik nogal geschrokken van het enorme verschil tussen de Care Points. Ik was heel blij om te zien bij aankomst dat er meer ruimte was voor de kinderen om te spelen, een nieuw en heel mooi gezellig gebouwtje was en er zelfs een nieuwe keuken in aanbouw is. Dit doet me erg goed. Voorruitgang zien hier is een echte opluchting.

Na introducties en zingen gingen we op Homevisits. Een van de intenste tot nu toe, in het kort: een moeder (29jaar) van twee kinderen zonder baan, zonder eigen huis. Zorgend voor vier kinderen, binnenkort waarschijnlijk 5. Niet omdat ze zwanger is maar omdat haar broer een kind heeft waar hij of de moeder niet voor zorgt. Er is nog meer achtergrond, maar ik laat het hierbij voor nu. (Als je me meer wilt weten kan je 't altijd vragen natuurlijk). Een van haar zoontjes was thuis en aan het spelen tijdens ons gesprek. Op begeven moment komt hij naar buiten met een teddybeer. 'T was nogal een triest gezicht aangezien het hoofd er nog maar net aan zat. Een teamgenoot van me vroeg toestemming om het te maken. Er lag een stukje vlieger touw op de grond en misschien waren er doornstuiken in de buurt voor een naald? Doornen waren er niet maar de moeder had wel een groot mes met een punt. Het was een prachtig gezicht om A te zien met een gewonde teddybeer op schoot met in een hand de beer en in de andere een groot mes. Uiteindelijk heeft ze de beer kunnen maken! En de moeder lachte door haar tranen heen. Dat is een beeld wat ik niet snel zal vergeten.

Na de Homevisits speelden we met de kids en deelden we de borden uit. Hierna reden we weer terug naar huis. 's Avonds was er een 'feestje' genaamd: bring and share. Iedereen neemt wat mee en we eten samen. Echt een hele gezellige drukke boel. Het eten werd gevolgd door een spelletje Heads up, geweldig! Iedereen hier kent nu t woord voor Ooievaar (voor de mensen die niet weten wat het in het Engels is zoals ik het niet wist: Stork. Dit voorkomt een hoop uitlachen dus onthoud het goed).

Dinsdag begint voor de dames met ladies prayer in het kapelletje. Daarna gingen we op weg naar Zomer. Hier kende we de meeste mensen al een beetje wat erg leuk was. Vandaag gingen we weer Homevisits doen. Ik had het geluk om met een van de gezelligste Care Workers mee te mogen. Jo* is een gepassioneerde vrouw die houd van haar werk en erg slim is. Ze weet veel over aids/hiv wat heel bijzonder is hier. Het is overal maar niemand praat er openlijk over. Het is een enorme taboe. Ze vertelde dat ze haar mans kinderen op heeft gevoed. Ze gelukkig getrouwd is en dat haar man verschillende huizen hier in the community had gebouwd en aan het bouwen is. Ze liet er verschillende zien, het zag er heel goed, stevig en veilig uit! Bij het huis hebben we vooral de handen uit de mouwen gestoken door de vaat te doen, de kamer op te ruimen en de tuin schoon te vegen. Hier heb ik ook mijn nieuwe beste vriendinnetje ontmoet: Joy*. Ze heeft de schattigste lach. Terug bij het Care Point hebben we veel gespeeld. Vooral voetbal en kietelen haha. En daarna viel ze in mijn armen in slaap. Just precious… Daarna gingen wij en de kinderen eten. Helaas al weer tijd om te gaan. Maar donderdag gingen we gelukkig weer.

Woensdag was een dag van maintenance: de handen uit de mouwen steken bij Hands zelf. We hebben vooral veeeeel bladeren geharkt. Dit werd dan ook afgesloten met een team duik. In de bladeren berg uiteraard. Hierna hadden we een heerlijke lunch. Big tumbs up for the hospitality team here. De rest van de dag was vrij. Met een deel van het team gingen we op avontuur. We hebben verlaten gebouwen ontdekt en rotsen beklommen. Veel lol met het team de rest van de dag.

Donderdag was een hele leuke dag. Heel de dag waren we in Zomer. We hebben banden geïnstalleerd en geschilderd voor de kinderen om mee te spelen (zie foto's). Ook hebben we met frisbees, bellenblazen, nagels'lakken, ballonnen en meer gespeeld. Het was super! Andere van ons team hebben gekookt en een huis opgeruimd vol ongedierte... hele goeie/effectieve dag dus!

Vrijdags zijn er ook altijd Hands meetings. Met deze keer Hands on deck: verschillende presentaties over persoonlijke verhalen en informatie over Hands. Hierna kwamen we met het team samen voor de laatste grote debriefing. Doormiddel van een bal met vragen praten we over onze ervaringen de laatste twee weken. Wat we geleerd hadden over ons zelf deden we allemaal. Dit was interessant aangezien we elkaar alleen van hier kennen en niet van thuis. We weten niet hoe mensen zich thuis gedragen. Toch kon je over twee weken veranderingen in andere ontdekken en ook in jezelf. We eindigden met dingen die we bewonderden van elkaar. Dit zal raar klinken in het Westen. We zijn dat niet gewent. Het is makkelijker om te zeggen wat je irriteert en waar je je aan ergert, maar af en toe is t goed om ook je waardering uit te spreken. Hierna gingen we weer op avontuur met het team en hadden we ons laatste diner met elkaar.

Zaterdag vertrok iedereen. Stuk voor stuk uitgezwaaid. Eerst nog een groepsfoto natuurlijk. Het was een geweldige en hele diverse groep. Er zijn nu al plannen voor een volgende reis. We shall see. Ik ga ze missen. De rest van de dag mijn koffer in gepakt, laatste was gedaan en verhuist.

Op naar t volgende avontuur!

1. Dieneke Zwart:
    24 augustus 2016
    Erg leuk en informatief te lezen Fleur, er gebeurd heel veel bij je, hou je haaks,
    xxx
  2. Sjoerd de Vrieze:
    24 augustus 2016
    Je hebt er weer een leuk verhaal van gemaakt! Bedankt, Fleur!
    Geniet ook de komende week! Groeten, Sjoerd
  3. Corrie Hasebos:
    27 augustus 2016
    Hoi Fleur,
    Wat ontzettend leuk om te lezen over wat je allemaal meemaakt! Ik krijg nu een beetje een idee van wat jullie project daar inhoudt! Ik ben benieuwd naar je nieuwe blog!
    Liefs Corrie, liefs Paul