Moving up hill

28 augustus 2016 - Witrivier, Zuid-Afrika

Week nummero 3....

Deze week was zonder een echt programma. Behalve dinsdag en vrijdag kwam elke dag zo als hij kwam.
Zaterdag na het uitzwaaien ben ik verhuist naar m'n nieuwe stekkie. Nog steeds in de hekken van Hands maar nu in een huis. Het huis van een super vriendelijke Afrikaanse familie. De eerste avond hadden de moeder en ik een girls night. De jongens (2+vader) waren namelijk naar de Springbokkies wedstrijd. Dat is HET rugbyteam hier. De volgende dag gingen we met heel het gezin naar de kerk, een Afrikaanse kerk deze keer. Verrassend genoeg kon ik het meeste wel volgen. Weer een hele nieuwe ervaring om dit mee te maken. Voorafgaand aan de dienst zat de man voor ons al te... uhh... laten we zeggen bidden... met zn ogen dicht dus dat beloofde wat. Gelukkig was het een interessante en niet al te lange dienst. Na de kerk gaan ze hier naar de winkel omdat we toch al ver gereden hebben. Een heerlijke lunch à la de familie hier. 's Avonds wat spelletjes gespeeld en trucen uit gehaald met elkaar.

Op maandag hadden we onze meeting en omdat het IO team (International Office) was aangekomen hadden we een speciale lunch. Wat weer uitstekend was! Verder een heel boek gelezen in 1 dag! Heel bijzonder voor mijn doen haha genaamd "Foreign to Familiar". Heel interessant, het gaat over culturen en de verschillen. Zeker een aanrader. De volgende dag, dinsdag dus, vroeg opgestaan om beroemd breakfast te eten van M. Zijn theorie is dat je alles kan eten voor ontbijt want om 17 uur heb je het al weer verbrand. Zelfs chocolade taart, het heeft namelijk de goede ingrediënten: eieren, melk, meel... :) jullie horen het al ik kom niet met dezelfde kledingmaat terug ;) (grapje). Daarna hadden we weer ladies prayer. De rest van de dag gingen we naar dezelfde community als vorige week maandag. Het was heel anders zonder een team. Ook de sfeer voelde anders. Kan ook door de kou komen. Het was een hele koude dag, zelfs met een sweater aan had ik kippenvel. De kleine jochies waren een beetje gewelddadig vandaag. We gingen op Homevisit bij een van de Care Workers. Ze voelde zich al even niet lekker. De omstandigheden zoals haar huis zagen er vergeleken met andere Homevisits uitstekend uit. Daarna nog gegeten en gespeeld met de kinderen en toen gingen we terug naar huis. Hier hadden we een bring and share-achtig-iets met een braai.

Woensdag was ik part of the small group meeting. Het was hun beurt om de Monday meeting te organiseren. En dat plannen ze tijdens een heerlijk ontbijt (ook weer bring and share). Een rustige middag tot een uur of twee. Toen was het cupcake bak tijd met mijn nieuwe vriendin Sydney. 's Avonds zelfs een kampvuur. Echt heel gezellig bij hun huis. Het is een Amerikaans gezin dat ook bij Hands woont. Donderdag was een rustig rommel dagje. Vrijdag was er community prayer. Dit is een keer per maand. Heel de Hands family gaat dan naar een van de communities om daar samen te zijn met zowel de Care Workers als care givers en 's middags ook de kinderen. Het is een groot feestje met veel zingen en dansen. Helaas gingen wij eerder weg samen met het IO team. Mijn Afrikaanse gezin had 's avonds namelijk een spitbraai op de school van de jongens. Een heel schaap op de braai... jummy my favorite. Het event was wel heel gezellig. Zaterdag weer een rustig dagje. Veel spelletjes gespeeld, geskypet en een movie night. 's Avonds een sleepover bij Sydney. Heel gezellig. Vandaag, zondag, vertrek ik voor drie dagen naar Oshoek. Hier zal ik verblijven in een community. Erg spannend maar ik ben heel benieuwd. Definitely out of my comfort zone. Maarja, daarvoor ben ik hier dus we zullen zien.

Groetjes Fluer (zo schrijven en zeggen ze t hier)

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Dieneke Zwart:
    28 augustus 2016
    Mooi verhaal, hou je haaks in de community, spannend!!!
  2. Gert Pors:
    28 augustus 2016
    Fleurrrrr,
    Je doet het top, en met veel lef!!
    Respect!!
    Gert
  3. Sjoerd de Vrieze:
    29 augustus 2016
    Leuk eens een minder gestructureerde week mee te maken. Je hebt je weer best vermaakt! Grappig dat je af en toe spelfoutjes maakt; zie ik natuurlijk weer als je oude meester. Of komt dat door de cultuur waar je nu in zit? Groeten en veel plezier! Sjoerd
  4. Nel van der Leeden:
    30 augustus 2016
    Wat een enerverende en leuke week heb je meegemaakt Fleur. Geweldige ervaringen en ook nog lekker gegeten volgens mij. Kijk uit naar je volgende verslag, Groetjes en geniet ervan. Lfs Nel